Gelezen op website van grote scheepswerfLaatst liep de ‘Celebrity Solstice’ van stapel, het grootste cruiseschip ooit in Duitsland gebouwd. Opvallend is het groene dak, of liever het groene dek. Het is een natuurlijke grasmat, zodat de gasten ook midden op zee echt gras onder de voeten kunnen voelen. Om op te golfen, picknicken en jeu-de-boulen. Het groene dek is hier vooral een attractie. Maar groene daken aan boord van schepen zijn meer dan dat. Want groene daken zijn duurzaam: het isoleert tegen warmte, kou en geluid, bespaart energie en is goed voor de biodiversiteit. En duurzaamheid spreekt ook scheepsbewoners aan. Zien we binnenkort een zee van groene scheepsdaken verschijnen. Op sommige schepen liggen zonnepanelen en groene daken niet voor de hand. Beide hebben flinke oppervlakken nodig en zijn nogal opvallend. Een blauw glazen stuurhutdak toont anders dan het traditionele witte of bruine houten dak. En een groene grasmat op de luikenkap, waar je donkerbruin hout of zeildoek verwacht…. Op een woonark misstaat dat niet, maar op een schip tast het de cultuurhistorische waarden aan. Voor arken en zelfs voor woonboten zie ik dan ook een groene toekomst. Maar op historische schepen is een groen dak geen optie. Zijn die dan niet duurzaam?
Het instandhouden van varend erfgoed is op zichzelf dus al duurzaam. Oude schepen blijven behouden als woonschip, charterschip of recreatieschip. Materialen, kennis en energie blijven bewaard. Op zo’n schip ga je bewust om met energie. Je voorraden water en brandstof zijn beperkt. Je gebruikt de wind om te zeilen en voor je windmolen. Een zonnecollector levert warm water. Sommigen zuiveren zelfs hun afvalwater met een drijvend rietveldje. Goede voorbeelden van duurzaam bouwen aan boord, ook van historische schepen. Het wachten is nog op bruine zonnepanelen. |
RECENTE PROJECTEN